MIELNIK NAD BUGIEM I OKOLICZNE ATRAKCJE

2020/03/17



ODKRYWKOWA KOPALNIA KREDY W MIELNIKU

  W Mielniku nad Bugiem znajduje się  jedyna czynna obecnie w Polsce kopalnia kredy. Nazwa miejscowości pochodzi najprawdopodobniej od rosyjskiego słowa "mieł", co oznacza właśnie kredę. Przy kopalni znajduje się wieża widokowa z której można podziwiać strukturę wyrobiska i wierzcie mi,  jest na co popatrzeć. Rozległa, biała dziura pośród okalających ją wzniesień pozwala nam zajrzeć w głąb  prehistorii do okresu trzeciorzędu, gdy szumiało tu ciepłe, prehistoryczne morze.




GÓRA ZAMKOWA

Góra Zamkowa to dawne grodzisko, pięknie usytuowane  w dolinie rzeki Bug. w XV w  na pozostałościach  wczesnośredniowiecznego grodu zbudowano  drewniany zamek. Zamek mielnicki w XVI wieku  stanowił  siedzibę Jagiellonów, niestety nie zachowały się żadne ryciny, jak kiedyś wyglądał. Góra Zamkowa ma wysokość 80 metrów i jest wspaniałym punktem widokowym na majestatyczne koryto rzeki Bug i otaczającą ją Puszczę Mielnicką.
Na terenie tzw. Zamku Dolnego do naszych czasów dotrwały ruiny kościoła ufundowanego w 1420 roku przez  Wielkiego Księcia  Witolda.






PROMEM PRZEZ BUG 

Atrakcją z której niewątpliwie warto skorzystać jest przepłynięcie promem rzeki Bug. Przeprawa promowa Mielnik- Zabuże czynna jest sezonowo od kwietnia do października.  Korzystanie z przeprawy jest płatne, ale nie są to wysokie kwoty. Prom może na raz przewieźć dwa samochody osobowe. Z przewozów mogą też korzystać również piesi  i użytkownicy pojazdów dwukołowych. Prom obsługuje dwóch mężczyzn, którzy ciągnąc rozpięte nad rzeką stalowe liny, wprawiają prom w ruch.


 

 

ZAMEK Z POLNYCH KAMIENI 

Każde marzenie można spełnić, jeśli się wytrwale do niego dąży. Marzeniem  pana Jerzego Korowickiego było wybudowanie własnego zamku. Poświęcił na to 20 lat swojego życia,  gromadził materiały, a  następnie pracą własnych rak wznosił kolejne mury i obecnie nadbużański kasztelik  stanowi  oryginalną,  lokalną atrakcję turystyczną, a z jego baszty podziwiać można piękną przyrodę ziemi mielnickiej.



REZERWAT GÓRY USZEŚCIE

Doskonałe miejsce na spacer, podczas którego będziemy mogli  poobcować z niezwykle rzadkimi w Polsce roślinami z gatunku ciepłolubnych. W niższych partiach stoku występują bory mieszane z dominacją sosny. Góra Uszeście ma wysokość 204 m i jest to doskonały punkt widokowy na lezący u jej podnóża Mielnik oraz pobliską kopalnię kredy.


 

CERKIEW  KOTERKA

Przy samej granicy Białorusią w pobliżu miejscowości Koterka znajduje się urzekające spokojem i niesamowitą atmosferą miejsce.  Na podmokłym terenie w otoczeniu bujnej roślinności na zielonym tle drzew wyróżnia się pomalowana na niebiesko   drewniana parafialna cerkiew prawosławna pod wezwaniem Ikony Matki Bożej „Wszystkich Strapionych Radość” oraz otoczone kultem źródełko.  W pobliżu cerkiewki znajduje się szlaban za którym widać  pas ziemi niczyjej na granicy Polski i Białorusi.

16 komentarzy :

  1. W Koterce nie byłam, ale pewnie tam się wybiorę. Mielnik i okolice Milnika znam, chociaż nie o wszystkich miejscach pisałam. Mam zamiar uzupełnić jeszcze materiał fotograficzny, kiedy to nastąpi nie wiem...
    Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Inko, cerkiewka niebieska - cacko.
    Szkoda, że nie zachował się zamek. Zdziwiła mnie bliskość kościoła obok ruin kościoła.
    A zamek z polnych kamieni - mają ludzie fantazję, super atrakcja turystyczna.
    Serdeczności posyłam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam te wschodnie, podlaskie kolorowe cerkiewki, na tle zieleni drzew prezentują się naprawdę magicznie. Cudna wyprawa, dziękuję Ci za nią... Pozdrawiam cieplutko! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Może w tym roku będzie mi dane zobaczyć te przepiękne podlaskie cerkiewki.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  5. Pokazałaś rewelacyjne atrakcje! I te z przepięknymi widokami, i przeprawa przez Bug, i bajkowa cerkiewka. Wielkie wrażenie robi też zamek z polnych kamieni. Właściciel to jakiś pozytywnie zakręcony facet. Dzięki wielkie, bo tych terenów całkowicie nie znam.
    Zdrówka życzę i pozdrawiam:)))

    OdpowiedzUsuń
  6. Tereny nad Bugiem są niezwykle malownicze, taka przeprawa promem to już rzadkość dlatego jest niesamowitą atrakcją. Będąc na Podlasiu widzieliśmy sporo takich kolorowych cerkiewek, trafiła się i niebieska ale tej którą prezentujesz nie widzieliśmy. Dziękuję za post, znowu miałem okazję wrócić na Podlasie. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Witaj Inko.
    Fajna wędrówka, aż serce me się raduje.
    Lubię takie klimaty.
    pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
  8. Takie materiały to mogą czytać codziennie! Super tam jest.

    OdpowiedzUsuń
  9. Śliczne tu :) Dużo zieleni, piękne widoki, a zamek z kamieni robi wrażenie. Jestem pełna podziwu dla wytrwałości pana Korowickiego. Widok z Góry Zamkowej na Bug cudowny :) Dzięki że mogłam troszkę pospacerować po pięknej krainie podlaskiej. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Dla mnie są to mało znane okolice, bardzo mi się spodobały cerkiew i kopalnia kredy, muszę sobie zapamiętać i kiedyś udać się w te okolice. Tego pana z zamkiem też chętnie odwiedzę. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ale piękny region pokazałaś. Ciekawy tym bardziej, że rzadko można o nim poczytać na blogach. Tereny nad Bugiem są niezwykle malownicze a ta niebieska cerkiew wydaje się bajkowa.

    OdpowiedzUsuń
  12. Do Mielnika nie dotarłam, jest w planach na ten rok, ale nie wiem, czy sie uda, bo ten wirus...Zobaczymy.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ależ tam jest romantycznie i uroczo!

    OdpowiedzUsuń
  14. Duże wrażenie zrobiły na mnie ruiny zamku. Szkoda, że nie wiadomo, jak wyglądał, ale ruiny i tak są piękne.
    I oczywiście cerkiew, która wszystkim się tak podoba - nieduża, niebieska, jak domek z bajki.
    W Krakowie cerkiew znajduje się w kamienicy, więc nie robi z zewnątrz żadnego wrażenia. W środku byłam, ale bardzo
    temu i niewiele pamiętam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Piękna wycieczka :)
    Niestety ruin zamku nie wiedziałem. Często bywałem w Drohiczynie Siemiatyczach i okolicach.
    Pozdrawiam gorąco :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Inka, czy ja Cię przypadkiem nie znam? Też jestem z Podlasia, Mielnik leży niedaleko mnie, a ten zamek z polnych kamieni wybudował mój wujek :) Świat jest mały!A Twój blog - bardzo ciekawy. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wizytę na moim blogu. Ucieszę się, jeśli pozostawisz po sobie komentarz. ;)