BUDAPESZT - W STOLICY BRATANKÓW

2020/10/11


 Stolica Węgier położona jest po obu brzegach Dunaju i dzieli się na pokrytą wzgórzami, prawobrzeżną Budę i płaski, lewobrzeżny Peszt. Prawy i lewy brzeg miasta łączy 7 mostów, które umożliwiają komunikację miedzy dwoma połówkami węgierskiej stolicy.  Pierwsze wrażenie jest przytłaczające,  natłok wielu budowli w jednym miejscu, trzeba się przyzwyczaić do nadmiaru wrażeń i odnaleźć w tym miejscu ukryty plan. Do tego niektóre ulice wyglądają na lekko zaniedbane i straszą opuszczonymi lokalami. Jednak po bliższym zaznajomieniu się z miastem Budapeszt zyskuje. Szczególnie  efektownie stolica Węgier  prezentuje się z pokładu statków wycieczkowych pływajacych po  drugiej co do wielkości rzece Europy - Dunaju. 




 Do lokalnych atrakcji należy również  wycieczka pływającym autobusem, który porusza się równocześnie po lądzie i wodzie. Budapeszt może również pochwalić się jedną z najstarszych linii metra na świecie oraz bardzo oryginalnymi jak na nasz gust nazwami stacji.


Wielu turystów z całego świata zadaje sobie pytanie, która część stolicy Węgier jest ciekawsza: Buda czy Peszt? Peszt jest dwa razy większy od Budy i mieszczą się tam wszystkie najważniejsze, instytucje , między innymi budynek parlamentu Węgier, uważany za jeden z największych i najpiękniejszych parlamentów w Europie. Monumentalna budowla posiada aż 18 tysięcy m kwadratowych powierzchni i robi na wszystkich przyjezdnych piorunujące wrażenie.  Peszt to  również centrum rozrywki, pełne teatrów, sklepów, galerii, restauracji, które tętnią życiem codziennie do białego rana.

Buda to monumentalne wzgórze Gellerta oraz położony również na wzgórzu okazały Zamek Królewski,  który może  poszczycić się własną  strażą i zmianą wart, czyli kolejną z tutejszych atrakcji. Zamek wraz z całym Wzgórzem wpisany jest na listę światowego dziedzictwa ludzkości UNESCO i jest jednym z najbardziej znaczących obiektów Węgier.











Budapeszt, to jedyna europejska stolica, która jest równocześnie uzdrowiskiem. Dzięki obfitości źródeł termalnych Budapeszt  może się pochwalić mnóstwem łaźni i kąpielisk leczniczych. Podróżując do Budapesztu koniecznie zabierz ze sobą strój kąpielowy, by po całodziennym i wyczerpującym zwiedzaniu zażyć relaksującej kąpieli w stylowych termach.

Węgry to nie tylko piękny Budapeszt i modry Dunaj, dlatego warto również zajrzeć na miejscowe targowisko, gdzie znajdziemy duży wybór przystępnych cenowo przysmaków. Központi Vásárcsarnok czyli jedna z najstarszych hal targowych w Budapeszcie znajduje się w poblizu mostu Wolności przy ruchliwej ulicy Vaci. Hala posiada 3 piętra i jest przeogromna, wydaje mi się , że można kupić tam wszystko o czym dusza zamarzy, między innymi słodycze, przyprawy, owoce i lokalne wina.



 

24 komentarze :

  1. Stolica Węgier jest bardzo ciekawa.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  2. Z przyjemnością przeczytałam Twoją relację i obejrzałam piękne zdjęcia, które przypomniały mi ubiegłoroczny weekend majowy spędzony na zwiedzaniu stolicy Węgier. Fantastyczna architektura, zadbane skwery, przepiękne parki, wzgórza, mosty... Budapeszt mnie zachwycił, a rejs po Dunaju pozwolił podziwiać miasto z innej perspektywy.
    Przesyłam najcieplejsze pozdrowienia.
    Anita

    OdpowiedzUsuń
  3. Budapeszt to przepiękne miasto, jedno z moich ulubionych. Nadmiar zabytków rzeczywiście jest imponujący i przyjemnie się je zwiedza. Ale o pływającym autobusie nie słyszałam, fajny pomysł:)
    Dzięki, że przypomniałaś mi to fajne miasto. Zdrówka:)))

    OdpowiedzUsuń
  4. Chętnie wybrałabym się na przejażdżkę pływającym autobusem.
    Byłam w Budapeszcie dawno temu, dziękuję za przypomnienie tego pięknego miasta.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Budapeszt jest naprawdę pięknym miastem :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Budapeszt to jedno z piękniejszych miast, które zwiedzałem. Dzięki za miły spacer i rejs. Przypomniały mi chwile tam spędzone, również przy lamce tokaja. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam.
    Byłem przed laty w Budapeszcie i podziwiałem go.
    Miło sobie po latach pooglądać zdjęcia i powspominać.
    POzdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
  8. To jeden z moich podróżniczych celów. Nawet brałam Budapeszt pod uwagę planując sierpniowy urlop ale ostatecznie Praga wygrała. Piękne miasto z bogatą historią, mam nadzieję, że o jego uroku przekonam się na własne oczy już niedługo. Moc pozdrowień.

    OdpowiedzUsuń
  9. Witaj, z wielką przyjemnością odnalazłam Cię w sieci. Nigdy nie byłam w Budapeszcie (i pewnie nie szybko pojadę w obecnych okolicznościach życia), ale słyszałam, co Ty swoim wpisem potwierdzasz, że to piekne miasto! Dziękuję za wirtualną wycieczkę!

    OdpowiedzUsuń
  10. Na Węgrzech jest tyle ciekawych miejsc, które odwiedziło ... Mam nadzieję, że kiedyś będę miał okazję zobaczyć na własne oczy przepiękny kształt zamku, który jest rozpoznawany przez Unesco. Dziękuję za podzielenie się interesującą recenzją.
    Pozdrowienia z Indonezji.

    OdpowiedzUsuń
  11. nigdy nie bylam ale patrząc po zdjęciach wygląda przepięknie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Na wielu blogach podziwiałam już Budapeszt - jedno z moich marzeń podróżniczych.
    Cudnie pokazałaś Inko to piękne miasto.:)
    Moc serdeczności posyłam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Do stolicy Węgier mam wielką ochotę wrócić, dlatego, że... kilka lat temu nas nie przekonała, a w zeszłym roku zamiast Budapesztu wybraliśmy Balaton :) Będę pamiętać o Twoim wpisie!

    OdpowiedzUsuń
  14. W Budapeszcie byłam tylko raz i to przez kilka godzin. Może kiedyś jeszcze tam pojadę.
    Ale Węgry bardzo lubię... Eger, Hortobagy, Debreczyn... :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Dziękuję za bardzo ciekawą fotorelację. Nigdy tam nie byłem, ale zaciekawiłaś mnie na tyle, że może kiedyś się wybiorę.
    Pozdrawiam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. What a beautiful place! The Royal castle looks spectacular!
    xoxo
    Lovely
    www.mynameislovely.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Odbyłam z Tobą ciekawą bardzo ciekawą podróż. Od dłuższego czasu kusi mnie wyprawą wy Budapesztu, a Twoja fotorelacja jeszcze bardziej mnie w t upewniła. Jak życie powróci do normalności z pewnością się tam udam. Pozdrawiam cieplutko ☀️

    OdpowiedzUsuń
  18. Budapeszt jest piękny, podobnie jak Praga, czy Wiedeń. To zdecydowanie moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Pięknie :) jeszcze tam nkw dojechaliśmy ale liczę ma to że jeszcze się tam znajdziemy :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Piękne miasto, ciekawa relacja. Mam nadzieję, że kiedy to wszystko się skończy to odwiedzę.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ile wspaniałych miejsc! My nie mieliśmy tyle szczęścia do Budapesztu i niestety... średnio wspominamy swoją wizytę tam :) W międzyczasie odwiedziliśmy Balaton, ale dziś czujemy się gotowi na powrót i podbicie węgierskiej stolicy na nowo!

    OdpowiedzUsuń
  22. Mnie Budapeszt bardzo się podoba! Piękne widoki, szczególnie ze Wzgórza Gellerta, zapraszają do dalszego zwiedzania i zapowiadają super przygody:)))

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wizytę na moim blogu. Ucieszę się, jeśli pozostawisz po sobie komentarz. ;)