ZIOŁOWY ZAKĄTEK- PODLASKIE GOPODARSTWO NATURALNE

2018/08/27




Biorąc pod uwagę okolice i okoliczności przyrody, to  jest to,  jak na Podlasie,  miejsce dosyć przeciętne. Płasko, sielsko, zielono, spokojne miejscowości drzemiąc wspominają lepsze czasy. Pracy brak, więc z okolicznych wsi bez przyszłości, masowo powyjeżdżała  młodzież.
Nikt się nie spodziewał, że w tym miejscu powstanie coś, co ożywi okolicę, da pracę mieszkańcom i stanie się ciekawą atrakcją turystyczną.
Nazwa Ziołowy Zakątek  bardzo trafnie oddaje ideę, ale nie odzwierciedla potencjału miejsca. Na terenie około piętnastu hektarów rozciąga się Ziołowy Ogród Botaniczny z największą w Polsce kolekcją roślin leczniczych i użytkowych, oraz ma swoją siedzibę podlaskie gospodarstwo naturalne oraz folwark.


Pierwsza cześć to Ziołowego Zakątka to folwark. Zwierzęta chodzą tam  luzem. Za stodołą  pieje kogut, kury grzebią w ziemi, a kaczki pływają w stawie. Kozia rodzina skubie siano na wozie, a gęsi drepczą gęsiego.

Przed sezonem jest najpiękniej, nie ma tłumów, można poruszać się swobodnie po całym gospodarstwie i zajrzeć w każdą mysią dziurę,  a na tak rozległym terenie nikt nikomu nie wchodzi w kadr.



 


W obrębie Folwarku znajdują się zabudowania gospodarskie, odrestaurowane XIX wieczne  podlaskie chaty oraz sklepik Spółdzielni Zielarskiej w której można kupić wyhodowane tu zioła, przetwory oraz rękodzieło ludowe. 

W drewnianych chatach odbywają się warsztaty z produkcji nalewek lub ziołolecznictwa. Na rozległym terenie Folwarku znajduję się również karczma, zabytkowy kościółek oraz pokoje hotelowe.










Druga część Ziołowego Zakątka to duży ogród botaniczny, na terenie którego można zapoznać się z właściwościami roślin leczniczych, zobaczyć jak wyglądają rośliny wykorzystywane w ziołolecznictwie, medycynie ludowej i homeopatii i przekonać się, jak wielki potencjał posiada ta swoista apteka natury.













INFORMACJE PRAKTYCZNE:

Adres: Koryciny 62, Podlaskie 
Wstęp: na teren folwarku wstęp bezpłatny, parking bezpłatny, płaci się tylko za wejście na teren Ogrodu Botanicznego 
Sklep z ziołami: atrakcyjne ceny preparatów z ziół i wyrobów ludowych
Atrakcje w pobliżu: SKANSEN W CIECHANOWCUŚWIĘTA GÓRA GRABARKA
Mielnik nad Bugiem, Drohiczyn

9 komentarzy :

  1. Dla mnie już sama nazwa Ziołowy Zakątek zachęca do wizyty tam. Z chęcią dowiedziałabym się więcej o zastosowaniu ziół bo staram się praktykować ziołolecznictwo, ale to raczej metodą prób i błędów i tylko na sobie :). Fajne miejsce, sprawia wrażenie sielskiego i spokojnego. Takie cofnięcie się w czasie na chwilę...

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię ogrody botaniczne, dlatego chętnie zaglądam do ogrodu w Krakowie.
    U Ciebie miłe zwierzęta, wszystko malownicze i urocze :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zastanawiające jest to, że to co kiedyś było passe, teraz tryumfalnie powraca do łask. Świat za bardzo zachwycił się plastykiem, sztucznością i nienaturalnością. Obecnie to co naturalne, zwyczajne, stało się czystą egzotyką. Mam ten luksus, że względu na mój wiek, żyłam w czasach, gdzie zioła z łąki suszyły się przy piecu, gdzie można było biegać po zroszonej mgłą trawie, gdzie nie wszystko było zabetonowane i ogrodzone. Część tego nadal odnajduje na Suwalszczyźnie, ale część tej pięknej krainy pochłania smog, beton, kostka brukowa, centra handlowe. No cóż to efekt uboczny postępu cywilizacyjnego. I gdzieś w tym galimatiasie jest człowiek...

    OdpowiedzUsuń
  4. Ech, wreszcie udało mi się wejść na tę stronę, ale nie z mojego bloga tylko z innego zaprzyjaźnionego. Byłam ciekawa jak Ty odebrałaś Ziołowy Zakątek. Jak widzę spacerowałyśmy tymi samymi ścieżkami i mamy podobne wrażenia...
    Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Przeurocze miejsce, które zrobiło na mnie bardzo duże wrażenie. W maju było tam pięknie, wszystko kwitło i tak jak wspomniałaś, tłumów się wtedy nie spotyka. Z chęcią powrócę tam jeszcze :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo lubię takie miejsca. :)Świetne fotki :)
    Miałam wrażenie, że pisałam już pod tym postem komentarz...
    Pozdrawiam Cię serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Witaj Inko!
    Bardzo się cieszę z Twoich odwiedzin. Cieszę się, że mogłam zobaczyć Ziołowy Zakątek.
    Mam sporo różnych ziół w swoim ogrodzie dlatego to miejsce jest dla mnie wyjątkowe.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  8. O jakie piękne okolice. Te chatynki są przeurocze. Miejsce w sam raz dla mnie! Ślicznie, sielsko, tak jak ja lubię. Odlot.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wizytę na moim blogu. Ucieszę się, jeśli pozostawisz po sobie komentarz. ;)